Vindere af MSG-løb

Vindere af MSG-løb

I dag til fællessamlingen for 3.g’erne blev vinderne af MSG-løbet hædret – og der var præmieoverrækkelse af idrætslærer Sylvia (SM).

3.u. vandt for den klasse med flest fremmødte, der med stor stil bakkede hinanden op til løbet! Præmien var her kage til alle fra kantinen.

Ayman 3.x. vandt for den hurtigste dreng med en tid på 19.41 min.
Caroline 3.y. vandt for den hurtigste pige med en tid på 23.56 min.

Præmien var et gavekort til hver af de to vindere til Sportsmaster.

MSG-løbet blev gennemført fredag i uge 40 som afslutning på et træningsprojekt for 3.g’erne. Løbet er på i alt 5 km. Det blev afviklet over 3 runder for at skabe den rette afstand og plads.

I Ringsted var vi så heldige at få besøg af borgmester Henrik Hvidesten, der skød starten i gang og selv løb med på hele løbet! Henrik Hvidesten gav den gas og fik faktisk den hurtigste tid skarpt forfulgt af Ayman.

STORT TILLYKKE til både 3.u. og Ayman og Caroline – og tak til Henrik Hvidesten for sin deltagelse i løbet.

Grundforløbet i 1.g.

I august måned startede et helt nyt kapitel af livet for 1.g’erne – nemlig ”gymnasielivet”. Heldigvis starter man ikke direkte i sin studieretningsklasse – men i grundforløbet på 3 måneder. Her lærer man de forskellige fag at kende, afprøver studieretninger og har sine første eksamener.

Saif startede i 1.x. og går nu i 1.w. Han mener, at grundforløbet er en hjælp. Det er en lettelse, da det hele ikke kommer på en gang. Man lærer en helt masse nyt på et højere niveau samtidig med, at man får hjælp og vejledning til valg af studieretning.

Man får et rigtig godt sammenhold med sin grundforløbsklasse, og Saif siger derfor:

”Det er vigtigt at nyde det. Det er nemlig rigtig dejligt at møde nye mennesker.”

Nye bekendtskaber gør, at man kender folk på kryds og tværs af skolen. Det er derfor en fordel ifølge Nazli, som også går i 1.w. Så hvis du skal starte i gymnasiet og er lidt nervøs, giver Nazli dette råd:

”Alle er helt nye og kender ikke nogen. Der er derfor en facade, der skal brydes. Det er vigtigt at være rigtig åben og bare snakke. Snak med alle, selvom de er anderledes. Snak med dem, som om det var dine nye bedste venner.”

Grundforløbet er altså et fundament og en god icebreaker til det rigtige ”gymnasieliv”.

Tæt på torsdag – tæt på musik

Redaktionen på MSG har snakket med fire elever fra MSG Haslev om at have musik på A-niveau:

Rachel 3.c. spiller violin og er vild med pop. Hun synes, det er meget motiverende at have musik på skemaet:

”Det gir’ en god energi i hverdagen.”

En særlig god musikoplevelse ifølge Rachel var, da klassen havde intense øvedage i forbindelse med deres forberedelser til studieturen til Salamanca, hvor de skulle have prøvet livet af som gademusikanter. Selvom turen ikke blev til noget pga. corona, var musik-forberedelsen en fed oplevelse.

Lukas Brenholdt 2.b. spiller cello og er vild med soul. Han valgte studieretningen, da han gerne vil på musikkonservatoriet bagefter:

”Jeg kunne godt tænke mig at arbejde som lærer på en musikskole og undervise elever både i soloinstrumenter og i samspil.”

Julie 2.b. spiller guitar og er vild med pop-rock og klassisk. Hun synes, der er en fed kemi mellem musikeleverne på MSG. En særlig oplevelse ifølge Julie var juleafslutningen i 2019, hvor hendes klasse spillede nummeret ’Christmas in The Air’:

”Det er et nummer med mange elementer og instrumenter, hvor vi kunne udfolde os rigtig godt sammen som gruppe.”

Gustav 3.c. spiller rytmisk klaver og er vild med rap og hip hop. Han har spillet klaver i mange år og synes, det var oplagt at kombinere studie og hobby, da han valgte studieretningen:

”Man kommer TÆT PÅ MUSIK, når man kan fordybe sig i nogle emner. Vi har f.eks. lige arbejdet med Musicure, som handler om, hvordan man kan arbejde terapeutisk med musik.”

Kold krig i 3.x.

Uge 41 bød på en lidt alternativ studieuge på MSG grundet COVID-19. Der var derfor planlagt en masse spændende ekskursioner rundt omkring i Danmark.

3.x. var en tur på Panzermuseum East, hvor der blev arbejdet med museologi. Bagefter blev der arbejdet alternativt med paintball som historisk formidling!

Eleverne skrev selv et scenarie med udspring i Svinebugtaffæren fra Cubakrisen, hvor også Kennedy og Castro figurerede i form af lærerne.

Paintballturen var et reenactment af den historie, der er sket, som eleverne nu har prøvet at gennemleve.

Det er gjort ud fra kontrafaktisk historiebrug, da der blev ændret en smule på de historiske begivenheder i forhold til, hvordan det hele endte i virkeligheden.

Det var identitetsmæssig historiebrug, der var i spil, idet eleverne påtog sig identiteten fra soldaterne dengang og kæmpede som dem! Både sanser og krop kom godt i brug i forløbet lige som både det sociale og emotionelle var i spil.

3.x. var også på tur til Oplevelsescenter Nyvang, hvor eleverne blev klogere på, hvordan det var at bo på landet før og op til den tidlige kolde krig med besøg i bl.a. en gammel skolestue og i et andelsmejeri.

Af andre spændende ture for 3.g’erne kan bl.a. nævnes Møns Klint, Zoologisk Have, Holmen og Sorø Kunstmuseum.