Fra MSG Airport til hele Europa

Malaga bjergene mindre

Haslev og Ringsted vil være næsten støvsuget for 2.g-elever i de kommende dage. Det er nemlig tid til studieturen for de ni 2.g-klasser på Midtsjællands Gymnasium. Hen over ugen letter flyene mod en masse forskellige steder i Europa, og i dagene derefter vil der dukke små hilsner op fra de forskellige klasser her i artiklen, så du kan få mulighed for at følge med.

Alle klasser rejser afsted med faglige opgaver i bagagen. Der er ting, som skal undersøges og skrives om, og hver tur er bygget op omkring to fag, hvis lærere rejser med. Fx har 2.U deres historie- og idrætslærere med til Edinburgh i Skotland, og 2.D har engelsk- og historielærerne med til Dublin i Irland.

Andre destinationer er Firenze i Italien, Lissabon i Portugal, Istanbul i Tyrkiet, Malaga i Spanien, London i England og Grækenlands hovedstad Athen.

Mandag: Postkort fra 2. Y i London:

London-2.yCagla skriver:

Torsdag d. 20 marts har vi været på London City School for Boys. En dejlig stor skole. Til at starte med fik vi en rundvisning. Derefter skulle vi interviewe nogle elever og samle data til vores AT5-forløb. Vi var delt i 6 grupper, hvor hver gruppe havde et emne som de forberedte spørgsmålene fra og 2 til 3 drenge som vi kunne interviewe. Billedet er taget lige ved siden skolen.

Fredag: Dagbogsblade fra 2.X i Athen:

Anders skriver om mandag:

Vi landede i Athen kl kvart i 1 lokal tid til dejligt solskinsvejr og glade grækere. Herefter måtte vi ud på en mindre rejse til vores hotel, som i den grad er acceptabelt! Resten af dagen bød på en dejlig lang gåtur rundt i Athen hvor vi bl.a. så Akropolis, Zeus templet og det nye Akropolis museum. Vi havde fælles spisning på en lille hyggeligt restaurant med lækker mad.

Elisabeth skriver om tirsdag:

I dag stod vi tidligt op og vækkede Karoline med fødselsdagssang og en gave. Da alle var klar efter morgenmaden til at tage afsted til Panatinaikos stadium, manglede vi Mike (lærer). Han havde åbenbart sat sit ur en time tilbage og ikke en time frem, så han var lige stået op og var klar til at spise morgenmad... Derefter tog vi toget til stadionet, hvor vi løb stafet og lavede lege. Efter en times tid fik vi en rundvisning på stadionet og så fulgte en gruppe af eleverne os til nationalparken, hvor vi lavede nogle spring-lege. Senere tog vi afsted til en markedsplads, hvor vi blev "sluppet løs" for at spise frokost. Efter frokost fulgte en gruppe os til Lykabettos højen, hvor vi skulle op for at se solnedgangen. Der var mange trapper, men en rigtig god udsigt! Om aftenen lavede vi fællesaktiviteter. Det var margretheskål, som handler om at imitere kendte mennesker.

Karoline skriver om onsdag:

Idag startede vi med morgenmad efterfulgt af en god fællesaktivitet bestående af massage og god holdånd. Derefter drog vi videre til acropolis museum inden vi gik videre til at se det rigtige acropolis. En kæmpe oplevelse. Vi fik også set amfiteatre. Herefter fik vi frie tøjler til at gå rundt i byen og spise aftensmad. Vi sluttede aftenen af med en sjov aktivitet, hvor vi skulle fortælle om idrætten med synspunkt fra et af de 7 dødssynder.

Torsdag: Postkort fra Lissabon, Malaga, Dublin - og Firenze:

Landskabet ved Sintra mindreRasmus, Emil, Marie og Anna, 2.C, skriver fra Lissabon:

Sintra ligger midt i den centrale vestlige portugisiske kyst, kun en kort køretur fra Lissabon. Sintra er fyldt med en masse historie og byder på nogle af de mest udsøgte naturlige og arkitektoniske steder i landet. Der er kilometer af kyst, som snor sig nordvest fra Lissabon, ud af Tejo-floden og op mod Cascais og det vestligste punkt på det europæiske fastland. Her kombineres historie, arkæologi, arkitektur og naturlige skønhed og det skaber en overbevisende udsigt.

Vi vandrede igennem forskellige terræner med en masse
forhindringer som f.eks. klipper, træer og en masse forskellige planter. Det var en fantastisk oplevelse med gode udfordringer som bragte vores klasse meget mere sammen.

Dublin 2.d museum of modern art-lilleDaniel, 2.D, skriver fra Dublin:

2.d efter en lang gåtur igennem Dublins bybillede til museum of modern art. Solen skinner og stemningen er god.

Firenze 1 mindreLærer Flovin skriver fra Firenze:

2a er i disse dage på studierejse i Firenze, renæssancens fødeby. På billedet sidder klassen og nyder udsigten over Baboli-haven med Palazzo Pitti i baggrunden. Her boede den magtfulde Medici-familie, som herskede over byen i renæssancen, mens videnskabsmænd som Leonardo da Vinci og Galileo Galilei gjorde store opdagelser, som ændrede menneskets syn på sig selv og på verden.

Firenze 2 mellem

Lærerne Line og Pernille skriver fra Malaga:Malaga bjergene mindre

I dag har 2b været ude at vandre i bjergene. Vi har blandt andet set på de planter der kan vokse i det tørre og varme landskab. Vi fandt også ud af at vandring i bjerge er både god kredsløbstræning og kræver muskelstyrke.

Onsdag: Postkort fra 2.b i Malaga:

Malaga 2.b morgengymnastik-lille

Pernille biologilærer skriver:

2.b klokken meget tidligt til morgengymnastik på stranden ved Benalmadena / Malaga.

Tirsdag: Postkort fra 2.C i Lissabon:

Lissabon opdagelsesrejsende lille

Lissabon jeronimusklostret lille

Karoline har sendt to fotos og skriver:

Her er billeder fra Belém i Lissabon.På øverste billede ses monumentet for portugisiske opdagelsesrejsende "Padrão dos Descobrimentos". Monumentet forestiller et skib og i spidsen er Henrik Søfareren sammen med 29 andre af de mest kendte personer i Portugals historie (bl.a. Vasco da Gama, Magellan, og Pedro Álares Cabral).

På næste billede ses Jerónimus klosteret som blev bygget i 1600-tallet til Vasco da Gama, til når han kom hjem fra sin opdagelsesrejse og skulle have et ordentligt sted at opholde sig.

Christoffer har sendt billedet nedenfor og skriver:

Her er vi ved den jordskælvsramte bydel i Lissabon. Man kan se på monumentet, at det er opbygget meget lige efter jordskælvet. Pladsen har været markedsplads i flere århundrede, og er det stadig. Vi har det godt hernede med masser af sol :-)

Lissabon jordskælvsmonument

Lissabon rikke fisk

Rikke har sendt dette foto:

DSC 0017

Kontakt os

MSG Haslev:
Skolegade 31, 4690 Haslev,
Tlf. 56 31 24 04,
E-mail:
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.