MSG-idrætselever bruger Corona-krisen aktivt i undervisning

450 px MSG elever i virtuelt gruppearbejde om forslag til hvordan Benløse Floorball Club kan fastholde medlemmerne under Corona krisen. Det er Line Fletcher Christiansen øverst til venstreMSG elever i virtuelt gruppearbejde om forslag til hvordan Benløse Floorball Club kan fastholde medlemmerne under Corona-krisen

Hvordan holder man liv i en idrætsklub, når man på grund af Corona-situationen ikke må forsamles mere end 10 personer, ikke må være indendørs, og ikke må være tættere på hinanden end 2 meter?

Det er en udfordring for idrætsklubberne, men igennem et par uger har det nu også været en faglig udfordring for eleverne på 3.g-idrætsholdet på MSG Ringsted. De har nemlig brugt corona-krisen til at arbejde på et projekt, hvor de prøver at komme med forslag til, hvordan lokale idrætsklubber kan holde medlemmerne i gang, og dermed tilknyttet, når der ikke kan udøves den sport, de plejer at udøve.

- Da vores lærer præsenterede os for projektet, var min første tanke: Hvordan skal vi som elever kunne komme med forslag, når de ikke engang ved det i ministeriet? siger Line Fletscher Christiansen fra 3.y, som sammen med sin gruppe beskæftiger sig med Benløse Floorball Club. Men de har ufortrødent kastet sig ud i arbejdet, der blandt andet indebærer at interviewe en kontaktperson fra klubben for at finde ud af, hvor udfordringerne for klubben er.

Før corona børn træner floorball 450 pxFør corona-krisen: Børn træner floorball (Foto: Benløse Floorball Club)- Noget af det første, der gik op for os, er at man er nødt til at foreslå forskellige aktiviteter for de forskellige aldersgrupper, hvis man skal holde dem til. De små på 7-8 år kan måske klare sig med lege-agtige aktiviteter, mens de ældre skal lave noget der ligger tættere på en egentlige sport. Og hvordan laver man lige floorball-øvelser, hvis man ikke kan bruge det gulv, som er nødvendigt for sporten? siger hun, og tilføjer:
- Der er meget mere selvstændighed i dette projekt, end vi er vant til fra den almindelige undervisning. Ansvaret er større, for vi skal helt selv finde ud af, hvordan vi vil løse opgaven, og der er ikke noget facit, siger Line, der også synes det er spændende at skulle henvende sig til konkrete personer uden for skolen, hvad der ellers ikke er meget af i den almindelige gymnasie-undervisning.

Line Fletcher Christiansen 3.y i gang med gruppearbejde 450 px

Lines gruppes kontaktperson var formanden for Benløse Floorball Club, Camilla Holm, og hun kunne godt mærke, at det var en uvant opgave for eleverne.
- Der var nogle gode spørgsmål, men der var også nogle oplagte emner, som de ikke fik spurgt ind til, siger hun og nævner, at selve den virtuelle interview-situation måske også har gjort det sværere for eleverne.

Idrætslærer Lise Slott Rasmussen fortæller, at ideen til projektet kom efter at hun havde deltaget i et webinar om de landsdækkende idrætsorganisationers udfordringer i corona-krisen.

- Jeg tænkte: Hvis der er problemer på landsplan, må der også være udfordringer for vores lokale idrætsforeninger her i Ringsted. Mine elever havde i forvejen beskæftiget sig med, hvordan idræt udfylder en funktion i menneskers hverdag, både socialt, psykologisk og religiøst. Og hvad sker der, når dette fællesskab pludselig er væk på grund af corona-krisen?

Det er ikke uden sommerfugle i maven, at Lise Slott Rasmussen har kastet sine elever ud i projektet. Det skal munde ud i en rapport med forslag, som de enkelte grupper skal fremlægger – virtuelt – for deres kontaktpersoner i klubberne. Hvor gode forslag kan en gruppe elever på Idræt B i 3.g nå at præstere?
- Jeg er virkelig spændt, siger Lise Slott Rasmussen.

Camilla Holm, som skal lytte på forslagene ved fremlæggelsen, tager det mere roligt.
- Men som idrætsklub vi vil meget gerne bidrage til gymnasielevernes undervisning på denne her måde. Og skulle de komme frem med en god ide, er det jo bare fint, siger hun.

Fremlæggelsen bliver selvfølgelig også virtuel. Det er stadig en uvant måde for alle at arbejde på, og har også givet nogle udfordringer for læreren undervejs.
- Det er svært at fornemme lige nu, hvor glade de enkelte elever er, fordi jeg ikke som vi plejer kan gå rundt mellem grupperne, aflæse deres kropssprog og snakke med dem om hvordan det går.

Men Line Fletscher Christiansen er ihvertfald rigtig glad for projektet:

- Jeg synes ideen er god, og den er meget relevant. Og når vi en gang skal videre efter gymnasiet, er det en meget relevant erfaring at have fået, siger hun.