Udskriv

Gode råd fra 3.g’erne til 1.g’erne

Mathilde og Laura fra 3.c var på besøg i 1.c med gode råd til gymnasielivetMathilde og Laura fra 3.c var på besøg i 1.c med gode råd til gymnasielivetTænk tilbage på dengang for to år siden, da du startede som gymnasieelev på MSG: Hvad ville du gerne have vidst bedre dengang? Find ud af det, og fortæl det så videre til skolens nuværende 1.g’er.

Den opgave fik 3.g’erne på MSG Haslev for nylig. Og derfor fik alle 1.g-klasserne besøg af 3.g’ere, der var fulde af gode råd.

- Det allervigtigste var næsten, at vi fandt ud af, at 3.g’erne ikke var så farlige, siger Stine Elisabeth Franck fra 1.c - med et glimt i øjet. Men fortsætter så, mere alvorligt:

- Vi har jo fået virkelig mange ting at vide af lærerne her i starten af 1.g, men det er noget andet, når man får det at vide af nogen, der går i en klasse to år over en. De er ligesom meget nærmere os, så derfor kan man bedre relatere til det, de fortæller.

3.g’erne kom både med faglige, sociale og praktiske råd. Ét af de faglige råd var at huske at fokusere på de C-fag, som man afslutter i slutningen af 1.g, fortæller Laura Engslev fra 3.c.

- Studieretningsfagene har man valgt efter interesser. Men det nytter ikke noget at være ligeglad med fx biologi-C eller fysik-C, for de karakterer kommer også til at stå på ens eksamensbevis. De tæller med og kan ikke ændres, når først karakteren er givet, siger hun.

Hendes Mathilde Annie Sartow Pallesen tilføjer: - Man skal selvfølgelig ikke lade være med at følge med i A-fagene, som fx dansk, historie eller engelsk. Men hvis du har to afleveringer, og er nødt til at lave den ene om natten, så skal du prioritere C-fags afleveringen først.

Stine 1.c 3.gerne er meget nærmere os så derfor kan man bedre relatere til det de fortællerStine 1.c: 3.g'erne er meget nærmere os, så derfor kan man bedre relatere til det de fortællerÉt af de råd, Stine er begyndt at bruge med det samme, er at blive bedre til at tage noter, og til at bruge det OneNote-program, som skolen giver til alle elever.

- Jeg kan godt se, at det er meget mere praktisk med det program. Og jeg har aldrig brugt det at tage noter i folkeskolen, for der var det hele ikke så seriøst, siger Stine.

Laura uddyber: - Det er vigtigt at kunne tage noter, for eksempel i historie og dansk. Det er fag, som du har i tre år, og du kan komme til eksamen i alt, hvad I har været igennem. Jeg kan se tydelig forskel på de noter, jeg lavede i 1.g og nu i 3.g. Og jeg ville gerne have kunne tage bedre noter lidt tidligere.

- Og så er det vigtigt at være med til at give sine noter til dem i klassen, der har været fraværende, tilføjer Mathilde.

3.g’erne fremhæver også, at det er vigtigt for sammenholdet i klassen, at man laver noget sammen – alle sammen. At man inviterer alle, hvis man fx holder en sammenkomst inden man går til gymnasiefesterne.

- Det sociale er vi heldigvis allerede gode til vores klasse, siger Stine. – Men 3.g’erne fik hele gymnasiet til at virke mindre skræmmende end man synes det gør, når man er helt ny. De sagde: ja, der er mange lektier, men de kan godt nås, hvis man fordeler tiden rigtigt.

Til gengæld må man ikke lade det sociale styre, hvem man arbejder i gruppe sammen med, havde 3.g’erne fundet ud af.

- Bare fordi man er gode venner med nogen, er det ikke sikkert, at man arbejder godt sammen med dem. Så man skal droppe trygheden og prøve at sidde sammen med dem, man ellers ikke plejer at sidde ved, siger Laura.

Hun og Mathilde er dog enige om, at det er svært for den enkelte elev at være den, der skal flytte sig hen til nogle andre i klassen. Man skal bruge en form for gruppegenerator eller lade lærerne hjælpe med at danne grupperne.

- Vi var ikke så gode til det i starten. Vi burde have gjort det mere. Men her i 3.g de har det fungeret godt, og så får man også snakket med nogen, som man ikke plejer at snakke med, siger Mathilde.

Inden besøget hos 1.c havde eleverne i 3.c brugt nogle timer på at finde granske deres egne erfaringer og finde frem til de bedste råd, som så blev samlet i en power point, som de havde med til 1.c. gennemgangen satte 3.g’erne sig så enkeltvis hen til grupperne med 1.g’er og snakkede. Og det var måske den bedste del, vurderer Stine.

- Skulle jeg ønske noget mere, var det måske at 3.g’erne havde roteret en gang mellem grupperne, så man havde fået snakket med flere af dem, siger hun.

Kontakt os

MSG Haslev: Skolegade 31, 4690 Haslev, Tlf. 56 31 24 04, E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

MSG Ringsted: Ahorn Allé 11, 4100 Ringsted, Tlf. 57 68 11 40, Email: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

EAN-nr.:5798000557437    CVR-nr:29 55 41 53

Sådan finder du vej til vores to adresser

Admin